Exclusiv: Review autostrazi in 2012 si perspective viitoare
02 ianuarie 2013. Acesta este un articol original 130km.ro
La finalul unui an incheiat (sau la inceputul unuia nou, in functie de perspectiva fiecaruia) a sosit momentul sa trecem in revista realizarile trecute si sa estimam proiectele viitoare. Imaginea care a rezultat este cea de mai jos:
Multe culori dar putini kilometri de autostrada (pe harta de mai sus, fiecare segment este alocat anului in care circulatia a fost deschisa efectiv, chiar daca pe o singura banda). Dar sa vedem partea buna a lucrurilor. Tronsoanele deschise efectiv in 2012 au fost urmatoarele:
Iun 2012 | A1: Centura Arad (complet, ambele benzi pe sens) | 12,3 |
Iul 2012 | A3: Bucuresti - Moara Vlasiei (partial) | 13,0 |
Iul 2012 | A3: Moara Vlasiei - Ploiesti | 42,5 |
Iul 2012 | A4: By-Pass Constanta | 10,4 |
Iul 2012 | A2: Medgidia - Murfatlar | 16,3 |
Iul 2012 | A2: Cernavoda - Medgidia (o banda/sens) | 20,5 |
Oct 2012 | A1: Lugoj - Timisoara Lot 1 | 9,5 |
Nov 2012 | A2: Cernavoda - Medgidia (doua benzi/sens) | 20,5 |
Dec 2012 | A1: Simeria - Deva | 14,8 |
Primele tronsoane noi ale lui 2012 au fost deschise circulatiei de-abia in vara. Insa a fost o vara fierbinte, tinand cont de ritmul de lucru cu care ne-am obisnuit. Astfel, in iunie a fost finalizata centura Arad (A1, 12,3 km), ce fusese deschisa partial
circulati
ei in 2011 (11,3 km cu o banda pe sens, 1,0 km cu doua benzi pe sens).
Mai departe, in iulie s-a deschis, in sfarsit, Bucuresti - Ploiesti (A3); mai exact, este vorba de Moara Vlasiei - Ploiesti (integral, 42,5 km) si Bucuresti - Moara Vlasiei (partial, 13,0 km). Inaugurarea aduce si o premiera pe segmentul Bucuresti - Moara Vlasiei:
prima autostrada romaneasca cu trei benzi pe sens. Insa o portiune de 6,5 km ramane inca in lucru (intrarea in Bucuresti).
Tot in iulie se fac progrese insemnate si pe A2. Se deschide Medgidia - Murfatlar (16,3 km), completand practic tronsonul Medgidia - Constanta (Murfatlar - Valu lui Traian fusese deschis in 2011), iar Cernavoda - Medgidia se deschide cu o banda pe sens. Centura Constanta (A4)
este finalizata pe traseul Lazu - Ovidiu, prin deschiderea a inca 10,4 km in 2012, dupa cei 11,7 km deschisi in 2011 (o portiune intre Lazu si Portul COnstanta ramane in lucru).
Ultimele luni ale anului aduc noi deschideri, chiar daca mai modeste ca lungime: Lotul 1 din Timisoara - Lugoj in octombrie (practic, centura Timisoara, 9,5 km), deschidere completa la doua benzi pe sens pentru Cernavoda - Medgidia in noiembrie si 14,8 km din tronsonul Orastie - Deva (A1), intre Simeria si Deva.
In total, in 2012 se deschid circulatiei pentru prima data 127,0 km de autostrada, la care se adauga 11,3 km din Centura Arad ce fusesera deschisi cu o banda pe sens in 2011. E mult, e putin? Raspunsul e
da la ambele intrebari.
Intr-un fel, e putin: kilometrii de autostrada deschisi in 2012 reprezinta o picatura intr-un ocean: cu totul, reteaua de autostrazi reprezinta astazi o proportie ridicola de vreo 0,7% din lungimea totala a drumurilor din Romania. Pe de alta parte, e mult: lungimea tronsoanelor
de autostrada deschise circulatiei in 2012 reprezinta un record anual pentru Romania (pana la urma si chestia asta e ridicola, dar asta e).
Ce urmeaza? Pentru 2013 avem sperante intemeiate pentru noi progrese si deschideri pe A1 plus una pe A3; in total, vorbim de 207,9 km, ceea ce ar reprezenta un nou record anual (desi tronsonul din A3 se va "muta" cel mai probabil in 2014):
Mai departe, lucrurile devin incerte. Sunt ceva planuri pentru alte cateva tronsoane deschise in 2014-2016 (dar pentru niciunul nu avem inca lucrari incepute sau macar licitatii finalizate):
Pana in 2016 ar trebui ca A1 sa fie deschisa integral de la Bucuresti la Nadlac (inclusiv problematicul traseu dintre Pitesti si Sibiu), iar pe A3 sa se deschida dificila traversare Comarnic - Brasov si sa se finalizeze cei 6,5 km ramasi din Bucuresti - Ploiesti. Insa intarzierile sunt
inevitabile, asa ca ramane de vazut cum vor evolua lucrarile si cum se va rezolva problema finantarii (in special pentru A3):
Dupa 2016 ar trebui finalizata cumva A3 si ar putea fi deschise circulatiei si alte proiecte indraznete anuntate in ultimul an (anunturi afectate de un pronuntat iz electoral). Lista acestora din urma este disponibila
aici. Am facut o estimare (optimista)
pana in 2020:
Dar
mai e mult pana departe, dupa cum se spune. Asa ca deocamdata ne pregatim pentru 2013 si deschiderile din lunile urmatoare. La primavara/inceputul verii planuim un review la fata locului pentru tronsoanele A1 deschise la finalul anului trecut si cele ce vor fi deschise la inceputul lui 2013. La Multi Ani!
Dupa o idee de Cristian P.
130km.ro
(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole