130km.ro

Bine ai venit. Pe acest site gasesti informatii la zi despre proiectele de autostrazi din Romania.


Exclusiv: Review autostrazi in 2013 si perspective viitoare

27 decembrie 2013. Acesta este un articol original 130km.ro

A sosit din nou momentul sa trecem in revista realizarile din domeniul autostrazilor romanesti. Pe scurt, harta este mai jos:


Ce s-a intamplat in 2013? Sectiunile de autostrada deschise in anul care tocmai se incheie au fost urmatoarele:

Mai 2013A1: Orastie - Simeria17,7
Iul 2013A4: Lazu - Portul Constanta2,0
Dec 2013A1: Sibiu - Orastie Lot 416,1
Dec 2013A1: Sibiu - Orastie Lot 219,8
Dec 2013A1: Sibiu - Orastie Lot 124,1
Dec 2013A1: Deva - Lugoj Lot 1 (partial)17,4
Dec 2013A6: Balint - Lugoj11,0

In total in 2013 s-au deschis circulatiei 108,1 km noi de autostrada. Nu e rau daca tinem cont ca anul trecut deschiderile de segmente noi au totalizat 127,0 km. Dar 108,1 km reprezinta totusi cam jumatate din deschiderile programate la inceputul anului curent, asa cum scriam aici. Deci, una calda, una rece.

Pe scurt, lucrurile s-au intamplat cam asa pe parcursul anului: primele luni nu aduc mari nouatati, si de-abia in mai 2013 se deschide integral tronsonul Orastie - Deva de pe A1, prin deschiderea portiunii de 17,7 kilometri dintre Orastie si Simeria (portiunea Simeria - Deva de 14,8 km fusese deschisa in decembrie 2012). In iulie se mai deschid 2 km pe A4, asigurand legatura intre autostrada existenta si Portul Constanta - o mutare binevenita pentru transportatori.

Urmeaza iar o pauza lunga in ceea ce priveste inaugurarile. Cand aproape pierdusem orice speranta pentru 2013, luna decembrie aduce vesti importante. Se deschid loturile 1, 2 si 4 de pe Sibiu - Orastie (A1) totalizand 60 km; lotul 1 din Deva - Lugoj (tot A1), o deschidere partiala de 17,4 km (restul de 10 km fiind finalizati dar neavand drum de acces asigurat); si in mod surprinzator primii 11 km din noua autostrada A6 (Autostrada Sud), intre Balint si centura Lugoj.

Dupa toate cele de mai sus, A1 este deschisa astazi in proportie de 50%. Daca incepem din partea de vest, situatia e cam asa:
  • pe Arad-Nadlac ambele contracte au fost reziliate din diverse motive (faliment, fraude), desi lucrarile erau destul de avansate; lotul 1 a fost re-atribuit cu termen de finalizare in 2014, iar la lotul 2 procedurile de re-atribuire sunt in curs (cu acelasi termen de finalizare, speram)
  • Timisoara-Arad este deschis din 2011
  • Lugoj-Timisoara: lotul 1 este deschis din 2012, lotul 2 e in lucru si are termen de finalizare in 2015
  • Deva-Lugoj: lotul 1 este finalizat (17,7 km deschisi in 2013, restul asteapta un drum de acces), iar celelalte trei loturi sunt in curs de atribuire (cu constructori deja selectati), termen de finalizare in 2015
  • Orastie-Deva: deschis in 2012-2013
  • Orastie-Sibiu: loturile 1,2 si 4 deschise in 2013, lotul 3 se va deschide in 2014
  • Pitesti-Sibiu: aici situatia s-a complicat. Aceasta sectiune a fost amanata in favoarea unei alte solutii de trecere a Carpatilor, pe ruta Comarnic-Brasov pe A3 (vezi mai jos), din motive de costuri. Asa ca Pitesti-Sibiu mai asteapta ani buni (centura Sibiu este deschisa din 2010)
  • Bucuresti-Pitesti, prima autostrada a Romaniei, este deschisa din 1972 (completata in 2007 cu centura Pitesti).
In concluzie, lucrurile avanseaza bine pe A1 (cu exceptia tronsonului Pitesti-Sibiu). Cu putin noroc, in 2015 ar trebui sa ajungem de la Sibiu la granita de vest a Romaniei integral pe autostrada, ceea ce ar fi o mare realizare tinand cont de balbaielile din ultimii ani.

Pe A2 nu avem noutati, intrucat toate sectiunile au fost deschise integral pana in 2012 - o alta realizare buna care a facut drumul pana la litoral mult mai accesibil.

Pe A3, insa, situatia este mai trista:
  • Bucuresti-Ploiesti este deschisa din 2012, dar cei 6,5 km ramasi (practic intrarea in Bucuresti) au termen de deschidere in 2014 si 2015
  • Ploiesti-Brasov: a fost anuntat in sfarsit castigatorul pentru sectiunea Comarnic-Brasov, practic cea mai importanta sectiune de autostrada din Romania, dupa unele din cele deja deschise. Lucrarile se vor realiza in parteneriat public-privat si s-ar putea finaliza in 2017
  • Brasov-Targu Mures: nici o sectiune a acestui tronson nu este deschisa sau se afla in lucru; termenele avansate pentru deschidere sunt in 2018, dar le vedem optimiste in lipsa unor demersuri concrete
  • Targu Mures-Gilau: Campia Turzii-Gilau deschisa in 2009-2010, in rest nicio miscare; acelasi termen optimist in 2018 dar fara niciun demers
  • Gilau-Bors: contractul pentru singurul segment in lucru, Suplacu de Barcau-Bors a fost reziliat (termenul de finalizare era in 2013). O portiune de 8,7 km intre Gilau si Nadaselu, esentiala pentru traficul din Cluj Napoca, se afla in lucru si s-ar putea finaliza in 2015
Pe A4 s-au mai deschis inca 2 km pentru legatura dintre centura Constanta si Portul Constanta, dupa cum scriam mai sus, astfel incat centura este complet deschisa. Au existat mai demult idei de prelungire spre sud pana la granita cu Bulgaria, dar tema nu a mai fost reluata in 2013 si informatiile disponibile arata ca acest proiect va astepta mult si bine.

Insa pe langa traditionalele A1-A4, lucrurile au inceput sa se miste si pe alte trasee in 2013. Cea mai importanta realizare este selectia castigatorilor pentru tronsonul Sebes-Turda al noii autostrazi A10. Impartit in patru loturi, tronsonul ar trebui sa fie gata in 2016 (optimist, dar realizabil) si ar asigura legatura dintre A1 si A3; deci, o noua portiune absolut necesara. O alta sectiune de legatura foarte importanta, tot intre A1 si A3 (Sibiu - Brasov) a fost discutata intens in 2013; speram ca nu vom ramane la stadiul de discutii, mai ales in perspectiva inceperii lucrarilor pe Comarnic-Brasov.

Pentru zona de sud s-au facut cativa pasi timizi si pe viitoarea autostrada A6 Lugoj - Calafat (Autostrada Sud) prin deschiderea a 11 km intre Balint si centura Lugoj; sa speram ca lucrurile nu se vor opri aici. Tot pentru zona de sud s-a mai vorbit cu interes si de Craiova - Pitesti, aflata in stadiu de studiu de fezabilitate.

Ce ar mai fi de spus? S-a discutat mult in 2013 despre Targu Mures - Iasi, dar costurile mari au impedicat vreun pas concret; pentru Moldova se tot discuta trasee (Bucuresti - Ploiesti - Focsani - Bacau - Pascani, Ploiesti - Buzau - Focsani - Albita, Bucuresti - Suceava - Siret, Suceava - Satu Mare, etc), dar ideile raman deocamdata pe hartie. Pana una alta in 2013 a fost ales un constructor pentru centura Bacau, care ar putea fi prima portiune de autostrada din Moldova.

Pe la inceputul anului s-a mai discutat de autostrada de centura Sud a Bucurestiului, insa lipsa de bani a pastrat si acest proiect pe hartie. De asemenea, s-a ajuns la concluzia ca Timisoara - Belgrad nu este o prioritate (cel putin pentru Romania).

Pentru recapitulare gasesti aici un document interesant (dar mult prea optimist) cu strategia viitoare in domeniul autostrazilor, publicat de Guvernul Romnaniei.

In concluzie, pentru 2014 asteptam noi deschideri pe A1: Arad-Nadlac ambele loturi si lotul 3 pe Orastie Sibiu (in total 61 km) si cam atat; din pacate ritmul deschiderilor e in scadere. 2015 arata mai bine, cu 107,5 km programati a se deschide pe A1, la care se adauga vreo 15 km pe A3, insa ne asteptam ca unele din aceste termene sa fie decalate.

Lucruri mai interesante am putea vedea in 2016 (Sebes-Turda) si 2017 (Comarnic-Brasov); insa pana atunci mai e destul si istoria a aratat ca de multe ori planurile se schimba sau se amana. Insa important e sa avem cat mai multe licitatii si lucrari pornite, ca sa mai vedem si tronsoane finalizate in anii urmatori. La Multi Ani si la cat mai multi kilometri de autostrada!

130km.ro

(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole