130km.ro

Bine ai venit. Pe acest site gasesti informatii la zi despre proiectele de autostrazi din Romania.


Exclusiv: In vizita pe Sectiunea Campia Turzii - Gilau (A3)

18 octombrie 2011. Acesta este un articol original elaborat de echipa 130km.ro

La vreo sapte ani de la inceperea lucrarilor, legendara Autostrada Transilvania (A3), prezentata in 2004 drept cel mai mare proiect de infrastructura in lucru din Europa (sau ceva similar) ofera soferilor numai o singura sectiune finalizata. Este vorba de sectiunea 2B Campia Turzii - Gilau cu o lungime de 54 kilometri, reprezentand sub 10% din traseul integral al autostrazii (proiectat sa treaca prin orasele Ploiesti, Comarnic, Brasov, Tg. Mures, Gilau si Bors).


Istoria autostrazii este una zbuciumata. Cea mai importanta portiune a sa, intre Brasov si Bors, a fost incredintata in anul 2004 constructorului american Bechtel. Motivele pentru care lucrarile au avansat atat de greu, iar costul autostrazii a explodat, nu au fost niciodata explicate pe deplin. Parerea noastra este ca ineficienta romaneasca legata de activitati adiacente constructiei (exproprieri, utilitati, descarcari arheologice, avize, proiecte, legislatia muncii, subcontractori, etc) a fost exploatata de un contract bine incheiat de catre constructorul american, astfel incat acesta din urma a tot incasat penalitati, fara sa faca prea multe. Ce-i drept, e posibil sa ne inselam, dar ne e greu sa credem ca un constructor de talia Bechtel a stat pur si simplu degeaba fara motiv.

In fine, cert este ca in 2011 contractul a fost renegociat, iar Bechtel a ramas sa finalizeze numai sectiunile 2B Campia Turzii - Gilau si 3C Suplacu de Barcau - Bors (aceasta din urma cu termen de finalizare in 2012 pentru 18 kilometri si 2013 pentru toata sectiunea); celelate sectiuni urmeaza sa fie scoase din nou la licitate. In ceea ce priveste portiunea Bucuresti - Brasov, lucrurile sunt la fel de complicate: daca pentru Bucuresti - Ploiesti exista sperante de dare in exploatare chiar la sfarsitul anului 2011, portiunea dintre Comarnic si Brasov va fi scoasa la licitatie din nou, dupa ce castigatorul anterior, consortiul Vinci-Aktor, a reziliat contractul pentru ca nu a gasit surse de finantare.

Dar, sa revenim la sectiunea aflata in exploatare, Campia Turzii - Gilau, pe care am vizitat-o de curand. Desi declaratiile oficiale spun ca acolo inca mai e putin de lucru, la fata locului sectiunea pare complet finalizata, cu asfalt impecabil, si marcaje si amenajari complete. Poate este doar o iluzie, dar calitatea asfaltului si a amenajarilor pare cea mai buna dintre toate autostrazile romanesti (putine cate sunt); constructorul american nu a facut rabat la calitate, si desi nu a reusit sa finalizeze prea mult, ceea ce a finalizat se prezinta foarte bine.

Pe langa aceasta, tronsonul respectiv candideaza cu succes la titlul de cea mai pitoreasca autostrada din tara noastra. Daca la calitatea asfaltului si amenajarilor adaugi peisajele pitoresti ale Transilvaniei, pentru putin timp (aproximativ jumatate de ora, cat iti ia sa strabati scurta autostrada) ai impresia ca nu mai esti in Romania. In final, singurul regret este ca am fi putut avea o autostrada la fel de buna si de frumoasa care sa strabata intreaga Romanie pe directia de la sud-est la nord-vest, dupa peste 20 de ani de la Revolutie; faptul ca nu avem nici macar una poate fi considerat un esec national al intregii clase politice, de toate culorile, dar asta este deja alta discutie.

Pe autostrada nu am remarcat limitari de viteza (in afara unor scurte portiuni la care se mai lucra la amenajari), dar inca nu au fost finalizate spatii de servicii. Desi Gilau si Campia Turzii nu sunt neaparat localitati strategice, autostrada nu e chiar departe de traficul major: capatul sudic din Campia Turzii este foarte aproape de mult mai importantul oras Turda (ap. 11 km), in timp ce capatul nordic din Gilau este foarte aproape de Cluj (ap. 18 kilometri). Autostrada este de un real folos in drumul de la Sibiu spre Cluj si partea de nord-vest a tarii.

Proiectele imediat urmatoare legate de Autostrada Transilvania au in vedere extinderea acestei sectiuni aflate in exploatare, prin scoaterea la licitatie a sectiunilor Nadaselu - Gilau (8 km, cu termen de finalizare in 2013) si Campia Turzii - Tg. Mures (36 km). De asemenea, se are in vedere scoaterea la licitatie a sectiunilor Comarnic - Brasov (58 km) si Brasov - Fagaras (53 km).

      

Cert este ca va mai trece mult timp pana ce in Romania vom vedea vreunul din cele doua mari proiecte de autostrada, A1 sau A3, finalizate integral. Pana atunci, insa, putem sa ne bucuram de mici portiuni noi de autostrada date in exploatare in fiecare an, realizate la standarde occidentale, si care vor fi din ce in ce mai multe in anii urmatori - vezi calendarul de finalizare si harta autostrazilor disponibile pe site.

130km.ro

(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole