Exclusiv: Review proiecte autostrazi in 2016
30 decembrie 2016. Acesta este un articol original 130km.ro
Dupa doi ani ani foarte slabi in ceea ce priveste deschiderea de noi autostrazi (2014-2015), anul 2016 a batut recordurile negative in domeniu. In anul pe care tocmai il incheiem nu s-a deschis niciun kilometru nou de autostrada in Romania, cu exceptia lotului 3 al autostrazii Orastie - Sibiu, care a fost redeschis dupa o lunga perioada de reparatii. Lucrarile s-au mai miscat pe santierele aflate in constructie, dar la capitolul licitatii si santiere noi situatia nu este fericita la sfarsitul anului 2016.
Harta autostrazilor si proiectelor de autostrazi din Romania la finalul anului 2016 este prezentata in continuare (click pentru varianta marita):
AUTOSTRADA A1 (BUCURESTI - NADLAC)
Anul 2016 nu a adus realizari notabile pe autostrada A1, desi existau suficiente sperante in acest sens la inceputul anului. Tronsonul Bucuresti - Pitesti, primul tronson de autostrada al Romaniei, este deschis integral circulatiei. Urmatoarea sectiune a acestei autostrazi, Pitesti - Sibiu, a ramas in continuare o prioritate pentru acest domeniu. Revizuirea studiului de fezabilitate pentru acest tronson este asteptata a se incheia in primavara lui 2017. Finalizarea integrala a tronsonului a fost estimata pentru 2021, iar unele sectiuni ar putea fi deschise chiar mai devreme; insa termenele sunt foarte optimiste.
Traseul final al autostrazii va fi Sibiu - Boita - Racovita - Valeni - Curtea de Arges - Pitesti. Acest traseu merge in paralel cu DN7 pe Valea Oltului si va include cel putin sase tuneluri si zece noduri rutiere. Centura orasului Sibiu, inaugurata in 2008, ramane deschisa circulatiei.
Urmatorul tronson, Orastie - Sibiu, este deschis integral circulatiei. Lotul 3 (Saliste - Cunta), inaugurat in noiembrie 2014, a fost inchis circulatiei in a doua jumatate a anului 2015 pentru reparatii. Acestea s-au incheiat in Octombrie 2016, lotul fiind deschis circulatiei in prezent.
Tronsonul Orastie - Deva, inaugurat in 2012-2013 ramane deschis integral circulatiei. Pe tronsonul Lugoj - Deva se circula decoamdata numai pe lotul 1 (Traian Vuia - Sanovita). Au existat sperante ca pana la sfaristul anului sa vedem deschiderea a 15km din lotul 2, care au fost finalizati, insa acest lucru nu s-a intamplat din cauza unor dificultati juridice si birocratice. Lucrarile au avansat in 2016 pe cele trei loturi aflate in constructie, termenul estimat pentru deschiderea acestora fiind 2017. Finalizarea acestora in cursul anului viitor ar putea asigura un traseu neintrerupt pe autostrada de la Sibiu la granita cu Ungaria, reprezentand o realizare importanta (totusi, anumite sectiuni de lungime redusa pe acest traseu ar putea ramane pentru 2018).
Celelalte tronsoane ale autostrazii A1, respectiv Lugoj - Timisoara, Timisoara - Arad si Arad - Nadlac raman deschise circulatiei integral. Astfel, la acest moment singurele sectiuni aflate in lucru pe traseul autostrazii A1 Bucuresti - Nadlac sunt loturile 2, 3 si 4 pe tronsonul Lugoj - Deva (fara a lua in calcul tronsonul Sibiu - Pitesti aflat in continuare la stadiul de proiect, dupa cum povesteam mai sus).
AUTOSTRADA A3 (BUCURESTI - BORS)
Nici pe A3 nu s-au inregistrat progrese notabile. Primul tronson, Bucuresti - Ploiesti, ramane deschis circulatiei cu exceptia diferentei de 6,5 kilometri asteptata inca din 2012. 3km din aceasta diferenta sunt gata si ar fi trebuit fi deschisi la sfarsitul anului 2016, insa acest lucru nu s-a intamplat din cauza unor probleme birocratice. Termenul de deschidere pentru cei 6,5km ramane 2017.
Pe urmatorul tronson, Ploiesti - Brasov, nu s-a intamplat mai nimic in 2016. Dupa renuntarea la a treia incercare de realizare a portiunii Comarnic - Brasov in regim PPP (Parteneriat Public-Privat) au fost lansate licitatii pentru loturile de la capetele acestei portiuni; una din licitatii a fost anulata din cauza depunerii unei singure oferte iar pentru cealalta, Rasnov - Cristian (6,3km), a fost desemnat cu greu un castigator, insa decizia nu este inca finala. Pentru portiunea Ploiesti - Comarnic nu au aparut noutati, insa o eventuare realizare a acesteia va mai astepta mult timp.
Tronsonul Brasov - Targu Mures pare a fi fost eliminat din planurile guvernului, conform ultimelor stiri, acesta fiind inlocuit deocamdata cu traseul Sebes - Turda (autostrada A10 aflata in lucru).
Pe urmatorul tronson, Targu Mures - Gilau, lucrurile avansasera in 2015 dar au incetinit in 2016 (pe acest tronson este deschisa circulatiei sectiunea Campia Turzii - Gilau, din 2009-2010). Astfel, la inceputul lui 2015 au fost selectati constructorii si semnate contractele pentru toate loturile sectiunii ramase de realizat pe acest tronson, respectiv Campia Turzii - Targu Mures; insa contractul pentru lotul 1 (4,5km) a fost reziliat, iar o noua licitatie a fost lansata la sfarsitul anului 2016. Inceperea lucrarilor pe celelalte loturi asteapta finalizarea formalitatilor necesare; termenul de deschidere este 2017 (optimist).
Nici pe ultimul tronson al A3, Gilau - Bors, lucrurile nu au avansat prea mult. In mai 2016 a fost semnat, in sfarsit, contractul pentru portiunea Nadasel - Mihaiesti, cu termen de finalizare la sfarsitul anului 2017. Contractul pentru finalizarea lucrarilor pe portiunea Suplacu de Barcau - Bors, semnat in 2015, a fost reziliat in noiembrie 2016 la solicitarea contractorului. Continua lucrarile pe sectiunea Gilau - Nadasel, cu termen de deschidere in 2017. Pentru Mihaiesti - Suplacu de Barcau nu au aparut noutati.
ALTE AUTOSTRAZI
Toate cele patru loturi ale Autostrazii A10 (Sebes - Turda) raman in lucru, iar lucrarile avanseaza; termenul initial de deschidere pentru aceste loturi, respectiv iunie 2016, nu a fost respectat pentru niciunul din ele. Doua din loturi ar putea fi deschise in 2017, iar celelalte doua in 2018.
Autostrazile A2 (Bucuresti - Constanta) si A4 (Centura Constanta) raman in continuare deschise integral. Pe Autostrada A6 (Lugoj - Calafat), singura portiune deschisa circulatiei este Balint - Centura Lugoj (11 kilometri) deschisa in decembrie 2013; conform stirilor disponibile, exista perspective reduse de extindere a acesteia. Pe autostrada A11 (Arad - Oradea), singura portiune deschisa sunt 3,5 kilometri intre Arad si DN7; nu au aparut alte noutati pentru acest traseu.
Alte proiecte de autostrazi au ramas, ca de obicei, doar la stadiul de proiect, incluse in diverse master plan-uri si alte strategii pentru viitor.
CONCLUZII
2016 a fost un an extrem de slab pentru constructia de autostrazi. In urmatorii doi ani asteptam deschiderea unor tronsoane aflate in lucru - Sebes - Turda, Lugoj - Deva 2-4, diferenta ramasa pe Bucuresti - Ploiesti, poate si restul sectiunilor aflate in lucru pe A3. Insa in lipsa unor licitatii noi derulate in 2016 sau programate pentru 2017, numarul de kilometri noi deschisi in urmatorii ani va fi din ce in ce mai mic, iar numeroasele promisiuni si discutii pe aceasta tema nu se vor concretiza prea curand.
Situatia anuala a deschiderilor de autostrada in Romania este prezentata in continuare:
In incheiere va uram La Multi Ani si cat mai multi kilometri noi de autostrada in Romania!
130km.ro
(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole