Exclusiv: Review proiecte autostrazi in 2019
29 decembrie 2019. Acesta este un articol original 130km.ro
In 2019 s-au deschis segmente noi de autostrada cu o lungime totala de 43,3km, respectiv loturile 3 si 4 ale sectiunii de autostrada Lugoj - Deva (A1). Valoarea este apropiata de cea deschisa anul trecut (58,4km), dar departe de asteptarile optimiste de la inceput de an.
Prezentam in continuare harta autostrazilor si proiectelor de autostrazi din Romania la finalul anului 2019 (click pentru varianta marita):
AUTOSTRADA A0 (CENTURA BUCURESTI SUD)
Pentru acest proiect lucrurile au avansat bine: in anul 2019 au fost selectati constructorii si semnate contractele pentru toate cele trei loturi (lungime totala: 50,8km).
AUTOSTRADA A1 (BUCURESTI - NADLAC)
Pe autostrada A1 tronsonul Bucuresti - Pitesti este deschis integral circulatiei. Pe urmatorul tronson, Pitesti - Sibiu, anul 2019 a adus o premiera importanta - semnarea contractului pentru sectiunea 1, Sibiu - Boita, si inceperea lucrarilor; exista licitatii lansate si pentru sectiunile 4 (Tigveni - Curtea de Arges) si 5 (Curtea de Arges - Pitesti), dar cea pentru sectiunea 4 a fost suspendata temporar. Speram ca procedurile de licitatie sa avanseze in 2020 pentru toate cele patru sectiuni care nu au inca un constructor. Termenul de deschidere estimat pentru acest tronson este dupa 2023.
Centura orasului Sibiu este deschisa circulatiei, alaturi de urmatoarele tronsoane, Sibiu - Orastie si Orastie - Deva, deschise integral la randul lor.
Tronsonul urmator, Lugoj - Deva este deschis in cea mai mare parte, dupa ce anul acesta au fost deschise loturile 3 (Ilia - Cosevita) in luna decembrie, cu restrictii de viteza si tonaj, si 4 (Soimus - Ilia) in luna august; lotul 1 (Traian Vuia - Sanovita) este deschis integral, iar pe lotul 2 (Cosevita - Traian Vuia) sunt deschisi circulatiei 15,08km dintr-un total de 28,60km (diferenta ar putea fi realizata in cativa ani, dupa reluarea licitatiei).
Celelalte tronsoane ale autostrazii A1, respectiv Lugoj - Timisoara, Timisoara - Arad si Arad - Nadlac sunt deschise integral circulatiei. Astfel, singura sectiune de drum care nu este disponibila ca autostrada pe traseul Sibiu - Nadlac este reprezentata de cei 13,5km intre Cosevita si Margina (parte a lotului 2 din sectiunea Lugoj - Deva).
AUTOSTRADA A3 (BUCURESTI - BORS)
Primul tronson, Bucuresti - Ploiesti, este deschis integral circulatiei. Pe urmatorul tronson, Ploiesti - Brasov, singurul contract alocat ramane cel pentru segmentul Rasnov - Cristian (6,30km, termen de deschidere: 2020), unde lucrarile sunt in desfasurare si avanseaza bine.
Viitorul sectiunii Ploiesti - Brasov a ramas incert dupa ce in anul 2019 s-a derulat o licitatie de executie in regim de Parteneriat Public Privat, insa aceasta a fost abandonata ulterior schimbarii guvernului.
Tronsonul Brasov - Targu Mures este eliminat din planurile guvernului, acesta fiind inlocuit cu traseul Sebes - Turda de pe autostrada A10.
Pe urmatorul tronson, Targu Mures - Gilau, este deschisa circulatiei sectiunea Campia Turzii - Gilau, iar pe traseul Campia Turzii - Targu Mures sunt deschise doua sectiuni: 10,11km aferenti lotului 2 Targu Mures - Ogra (intre Ungheni si Ogra) si 3,60km aferenti lotului 1 Ogra - Campia Turzii (intre Ogra si Iernut). Exista lucrari in derulare pentru toate celelalte loturi ale traseului Campia Turzii - Targu Mures, cu sanse de deschidere in 2020.
Pe ultimul tronson al A3, Gilau - Bors, este deschisa circulatiei sectiunea Gilau - Nadaselu (9,47km), iar segmentul urmator, Nadaselu - Mihaiesti, este in curs de licitare.
Pentru sectiunea Mihaesti - Suplacu de Barcau exista licitatii lansate pe trei din cele cinci loturi. In fine, exista constructori desemnati pentru doua loturi ale sectiunii Suplacu de Barcau - Bors: Chiribis - Biharia (28,55km) si Biharia - Bors (5,35km); licitatia pentru lotul Suplacu de Barcau - Chiribis (26,35km) a fost anulata in noiembrie 2019.
AUTOSTRADA A7 (CENTURA BACAU)
Pe traseul autostrazii A7 Ploiesti - Pascani se desfasoara lucrari pentru centura orasului Bacau (o parte a acesteia urmeaza a se realiza la profil de autostrada si se suprapune cu traseul autostrazii A7). Lucrarile se desfasoara intr-un ritm bun cu termen de finalizare in 2021.
AUTOSTRADA A10 (SEBES - TURDA)
Pe autostrada A10 sunt deschise circulatiei loturile 3 (Aiud - Decea, 12,45km) si 4 (Decea - Turda, 16,30km). Anuntate pentru deschidere in 2019, loturile 1 si 2 sunt in intarziere si vor fi deschise cel mai devreme in 2020.
DRUMUL EXPRES DX12 (CRAIOVA - PITESTI)
Pe drumul expres Craiova - Pitesti, primul traseu de acest tip aflat in constructie in Romania, au fost semnate contractele si au inceput lucrarile pe primele doua tronsoane: I.Craiova - Pitesti (17,70km) si II.Robanesti - Slatina lotul 1 (Robanesti - Branet, 18,50km), II.Robanesti - Slatina lotul 2 (Branet - Slatina, 21,35km). Licitatiile pentru loturile 3.Slatina - Colonesti (31,75km) si 4.Colonesti - A1 (31,81km) au fost lansate, la randul lor, dar in prezent sunt suspendate.
ALTE AUTOSTRAZI DESCHISE CIRCULATIEI
Autostrazile A2 (Bucuresti - Constanta) si A4 (Centura Constanta) sunt deschise integral. Pe Autostrada A6 (Lugoj - Calafat) singura portiune deschisa circulatiei este Balint - Centura Lugoj (11 kilometri); nu exista planuri de extindere a acesteia. Pe autostrada A11 (Arad - Oradea) singura portiune deschisa sunt 3,5 kilometri intre Arad si DN7; nu au aparut alte noutati pentru acest traseu.
ALTE AUTOSTRAZI IN PREGATIRE
Pentru autostrada Targu Mures - Ungheni exista licitatie in derulare pentru revizuirea studiului de fezabilitate pe traseul Targu Mures - Targu Neamt; a fost lansata si o licitatie pentru realizarea sectiunii Targu Neamt - Iasi in regim de Parteneriat Public - Privat, dar viitorul acestei initiative este incert, iar studiul de fezabilitate ar putea fi revizuit pentru intregul traseu Targu Mures - Ungheni.
In iunie 2019 au fost lansate licitatii pentru trei loturi ale autostrazii de centura Bucuresti Nord. Pentru autostrada Sibiu - Fagaras exista un contract in derulare pentru revizuirea studiului de fezabilitate. De asemenea, exista o licitatie in derulare pentru elaborarea studiului de fezabilitate pentru autostrada Brasov - Bacau, si una pentru studiul de fezabilitate al autostrazii Timisoara - Moravita.
CONCLUZII
2019 a fost un cu asteptari mari dar realizari putine in domeniul deschiderii de autostrazi. Lungimea totala a autostrazilor deschise circulatiei in acest an este de numai 43,3km, in timp ce asteptarile erau de 2-3 ori mai mari (sau chiar mai mult, in functie de sursa).
Lungimea totala a traseelor de autostrada deschise circualtiei in Romania inregistreaza astazi 850km conform calculelor noastre. La acestea se adauga trasee totale de 172km aflate in lucru.
Pentru 2020 asteptam cu interes deschiderea loturilor 1 si 2 pe autostrada Sebes - Turda (A10), deschiderea segmentelor aflate in lucru pe sectiunea Targu Mures - Campia Turzii, si segmentele Rasnov - Cristian si Biharia - Bors (toate pe A3). Toate acestea ar putea cumula 91km de noi autostrazi in Romania, ridicand totalul autostrazilor deschise la peste 940km.
Tot in 2020 asteptam cu interes noutati despre licitatiile pe cele patru loturi fara constructor de pe autostrada Sibiu - Pitesti, despre lucrarile la cele trei loturi ale autostrazii de centura Bucuresti Sud, si, eventual, elemente mai concrete legate de mult-discutatele autostrazi Ploiesti - Brasov si Targu Mures - Ungheni.
Situatia anuala a deschiderilor de autostrada in Romania este prezentata in continuare:
In incheiere va uram La Multi Ani si cat mai multi kilometri noi de autostrada in Romania!
130km.ro
(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole