Exclusiv: Review autostrazi si proiecte autostrazi - Anul 2022
(c) 130km.ro / 29 decembrie 2022
In anul 2022 s-a deschis un singur segment nou de autostrada - sectiunea I a autostrazii Sibiu - Pitesti intre Sibiu si Boita, un traseu de 13,17km deschis in luna decembrie. Tot in 2022 s-au deschis si primele sectiuni de drum expres din Romania - tronsonul 2 al Drumului Expres Craiova - Pitesti, intre Robanesti si Slatina (18,50km deschisi in aprilie si 21,35km deschisi in iulie).
Insa 2022 a fost anul Autostrazii Moldovei (A7) cu licitatii lansate pentru intreg traseul Ploiesti - Pascani si contracte semnate deja pentru mai multe sectiuni ale acesteia. Tot in acest an s-au lansat primele licitatii pe trasee noi de autostrada - A13 (Sibiu - Fagaras) si A8 (Targu Mures - Ungheni). De asemenea, tot traseul autostrazii A1 intre Sibiu si Nadlac este fie deschis, fie in lucru, dupa ce au fost semnate contracte pentru toate sectiunile segmentului Sibiu - Pitesti dar si pentru segmentul lipsa intre Margina si Holdea.
Harta autostrazilor si drumurilor expres deschise sau aflate in lucru la finalul anului 2022 este prezentata mai jos (click pentru varianta marita):
Lungimea segmentelor de autostrada deschise in fiecare an este prezentata in graficul de mai jos:
Stadiul deschiderii si ultimele noutati din 2022 pentru fiecare din autostrazile si drumurile expres deschise sau aflate in lucru sunt prezentate in continuare.
AUTOSTRADA A0 (CENTURA BUCURESTI)
Exista constructori selectati si contracte semnate pentru toate cele trei loturi ale sectiunii de sud a autostrazii, cu o lungime totala de 51,2km si termen de deschidere in 2023. Pe toate cele trei loturi lucrarile sunt in derulare si avanseaza. In ceea ce priveste sectiunea nord a autostrazii: contract semnat si lucrari in derulare pentru lotul 2 (19,0km, termen de deschidere 2024); contract semnat si pregatiri pentru lucrari pentru lotul 4 (4,5km, termen de deschidere 2023); pentru loturile 1 si 3 (cu lungimi de 17,5km, respectiv 8,6km) exista constructori selectati, dar contractele nu au fost semnate inca.
AUTOSTRADA A1 (BUCURESTI - NADLAC)
Pe autostrada A1 tronsonul Bucuresti - Pitesti este deschis integral circulatiei (109,6km). Pe urmatorul tronson, Pitesti - Sibiu, sectiunea 1 intre Sibiu si Boita (13,17km) a fost deschisa in decembrie 2022. Pentru celelalte patru sectiuni exista contracte semnate: sectiunea 2 Boita - Cornetu (31,3km, termen de deschidere 2027), sectiunea 3 Cornetu - Tigveni (37,94km, termen deschidere in 2027), sectiunea 4 (Tigveni - Curtea de Arges, 9,9km, termen deschidere 2026) si sectiunea 5 Curtea de Arges - Pitesti (30,4km, lucrari in derulare, termen deschidere 2025).
Centura orasului Sibiu (17,6km) este deschisa circulatiei, alaturi de urmatoarele tronsoane, Sibiu - Orastie (82,2km) si Orastie - Deva (32,5km), deschise integral la randul lor. Tronsonul urmator, Lugoj - Deva, este deschis integral cu exceptia a 13,2km pe lotul 2 (Margina - Holdea) pentru care contractul a fost semnat in octombrie 2022, dupa reluarea licitatiei, cu termen de deschidere in 2026 (lungime sectiune deschisa pe Lugoj - Deva: 86,3km).
Celelalte tronsoane ale autostrazii A1, respectiv Lugoj - Timisoara (35,1km), Timisoara - Arad si Centura Arad (41,0km) si Arad - Nadlac (38,9km) sunt deschise integral circulatiei.
AUTOSTRADA SOARELUI A2 (BUCURESTI - CONSTANTA)
Autostrada este deschisa integral circulatiei (202,8km).
AUTOSTRADA TRANSILVANIA A3 (BUCURESTI - BORS)
Primul tronson, Bucuresti - Ploiesti (65,2km), este deschis integral circulatiei. Pe urmatorul tronson, Ploiesti - Brasov, este deschis circulatiei traseul Rasnov - Cristian (6,3km); nu exista alte sectiuni deschise sau in lucru pe acest tronson, dar au aparut din nou planuri pentru un proiect de tip Parteneriat Public-Privat.
Tronsonul Brasov - Targu Mures este eliminat din planurile guvernului, acesta fiind inlocuit cu traseul Sebes - Turda de pe autostrada A10. Pe urmatorul tronson, Targu Mures - Gilau, situatia este urmatoarea: Targu Mures - Ungheni (4,5km) deschis; Ungheni - Ogra (10,1km) deschis; Ogra - Iernut (3,6km) deschis; Iernut - Chetani (17,9km) deschis; Chetani - Campia Turzii (15,7km) - in lucru, termen de deschidere in 2024; Campia Turzii - Gilau (51,7km) deschis.
Pe ultimul tronson al A3, Gilau - Bors, situatia este urmatoarea: Gilau - Nadaselu (9,5km) deschis; Nadaselu - Mihaiesti (16,8km) in lucru, termen deschidere 2023; Mihaiesti - Zimbor (13,3km) in lucru, termen deschidere 2023; Zimbor - Poarta Salajului (13,3km) in lucru, termen deschidere 2023; Poarta Salajului - Zalau (15,1km) si Zalau - Nusfalau (25,8km) in curs de licitare; Nusfalau - Suplacu de Barcau (13,6km) in lucru, termen deschidere in 2023; Suplacu de Barcau - Chiribis (26,4km) - licitatie anulata; Chiribis - Biharia (28,9km) - contract reziliat in mai 2022; Biharia - Bors (5,4km) deschis.
AUTOSTRADA A4 (CENTURA CONSTANTA)
Autostrada este deschisa integral circulatiei (21,8km).
AUTOSTRADA SUD A6 (LUGOJ - CALAFAT)
Pe Autostrada A6 singura portiune deschisa circulatiei este Balint - Centura Lugoj (10,5km); nu exista planuri de extindere a acesteia.
AUTOSTRADA MOLDOVEI A7 (PLOIESTI - PASCANI)
Centura Bacau realizata la profil de autostrada este deschisa (16,3km). Pe sectiunea Ploiesti - Buzau (63,3km) se lucreaza pe lotul 1 Dumbrava - Mizil (21,0km, deschidere in 2024) si lotul 2 Mizil - Pietroasele (28,4km, deschidere in 2024); pe lotul 3 Pietroasele - Buzau (13,90km) a fost selectat un constructor dar contractul nu a fost semnat inca.
Pe sectiunea Buzau - Focsani au fost semnate contractele pentru loturile 1 (Buzau - Vadu Pasii, 4,60km, deschidere in 2024) si 4 (Mandresti Munteni - Focsani Nord, 10,94km, deschidere in 2024), iar pentru celelalte doua loturi, Vadu Pasii - Ramnicu Sarat (30,80km) si Ramnicu Sarat - Mandresti Munteni (36,10km) au fost selectati constructorii dar contractele nu au fost semnate inca.
Pe sectiunea Focsani - Bacau exista contracte semnate pentru toate cele trei loturi: Focsani - Domnesti Targ (35,60km), Domnesti Targ - Racaciuni (38,78km) si Racaciuni - Bacau (21,52km). Termenul de deschidere pentru toate trei este 2025. Cele trei loturi ale sectiunii Bacau - Pascani sunt in licitare, cu constructori selectati pentru primele doua loturi ale acesteia. Licitatiile pentru sectiunile Pascani - Suceava si Suceava - Siret sunt in pregatire.
AUTOSTRADA A8 (TRGU MURES - UNGHENI)
Dupa multi ani de pregatiri, la sfarsitul anului 2022 au fost lansate licitatii pentru sectiunile I Targu Mures - Miercurea Nirajului (24,40km) si III Leghin - Targu Neamt (29,91km).
AUTOSTRADA A10 (SEBES - TURDA)
Autostrada A10 este deschisa integral circulatiei (70,0km) dupa ce lotul 2 (Paraul Iovului - Aiud) a fost deschis in luna noiembrie 2021.
AUTOSTRADA A11 (ARAD - ORADEA)
Pe traseul A11 sunt lucrari in derulare pentru legatura dintre Oradea si Autostrada A3 la Bors (19,0km din care 13km la profil de drum expres si diferenta la profil de drum national), cu termen de deschidere in 2023. O sectiune de 3,5km intre Autostrada A1 si DN7 in zona Arad este deschisa circulatiei.
AUTOSTRADA A13 (SIBIU - BACAU)
In luna august 2022 au fost lansate licitatiile pentru cele patru loturi ale sectiunii Sibiu - Fagaras, dar procedurile avanseaza cu dificultate. Pentru restul traseului se pregateste o noua licitatie pentru proiectare dupa rezilierea contractului cu proiectantul selectat anterior.
DRUMUL EXPRES DX6 (BRAILA - GALATI) SI PODUL BRAILA
Pe drumul expres DX6 Braila - Galati (12,3km) lucrarile sunt in derulare si avanseaza. Termenul de finalizare este 2024. Traseul drumului expres se continua cu un pod peste Dunare aflat in constructie intre Braila si Smardan in judetul Tulcea, unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructura din Romania (podul nu face parte din Drumul Expres Braila - Galati). Desi anuntat pentru finalizare in 2022, termenul de deschidere a podului a fost mutat in 2023.
DRUMUL EXPRES DX12 (CRAIOVA - PITESTI)
Pe drumul expres Craiova - Pitesti, tronsonul II Robanesti - Slatina (39,9km) este deschis: lotul 1 Robanesti - Piatra Olt (18,5km) a fost deschis in aprilie 2022, iar lotul 2 Piatra Olt - Slatina (21,35km) a fost deschis in iulie 2022. Tronsonul I Craiova - Robanesti (17,7km) a ramas incert dupa anularea contractului de executie in decembrie 2022 (moment in care tronsonul era in realizat in proportie de 57%). Tronsoanele III Slatina - Colonesti (31,8km) si IV Colonesti - Pitesti (31,9km) sunt in lucru si au termen de deschidere in 2023, respectiv 2024.
130km.ro
(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole