Exclusiv: Review autostrazi si proiecte autostrazi - Trimestrul II 2024
(c) 130km.ro / 28 iunie 2024
In trimestrul II 2024 s-au deschis doua sectiuni de drum de mare viteza in Romania: 6,0km reprezentand o sectiune partiala din lotul 1 al Autostrazii de Centura Bucuresti Sud, intre Popesti Leordeni si CF902/Jilava si 6,3km reprezentand o sectiune partiala din lotul 2 al aceleiasi Autostrazi de Centura Bucuresti Sud, intre CF902/Jilava si DN5. Stadiul deschiderii, al lucrarilor si ultimele noutati pentru fiecare din autostrazile si drumurile expres deschise sau aflate in lucru in Romania sunt prezentate in continuare.
AUTOSTRADA A0 (CENTURA BUCURESTI)
Dupa cum am aratat mai sus, un segment partial al lotului 1 A2 – Jilava al sectiunii de sud a autostrazii (6,0km intre Popesti Leordeni si CF902/Jilava), impreuna cu diferenta ramasa in lucru din lotul 2 Jilava – DN6 (6,3km intre CF902/Jilava si DN5) au fost deschise in luna aprilie 2024. Acestea urmeaza deschiderii partiale a 8,7km din lotul 2 in decembrie 2023. Astfel, in prezent lotul 1 este deschis partial (6,0 din 16,9km), diferenta ramasa in lucru fiind programata pentru deschidere in luna iulie; lotul 2 este deschis integral (CF902/Jilava - DN6); iar lucrarile pe lotul 3 (DN6 - A1) avanseaza, cu termen de deschidere in a doua jumatate a lui 2024. In total, pe segmentul Sud al Autostrazii de Centura sunt deschisi 22,3km, iar 28,9km sunt in lucru.
Pe sectiunea de nord a autostrazii exista contracte semnate pe toate cele patru loturi: lotul 1 (DJ601 – DN1) este in faza de proiectare dupa semnarea intarziata a contractului de executie in septembrie 2023 (termen de finalizare in 2026). Diferenta din lotul 2 DN1 – DN2 este programata pentru deschidere in 2024 (dupa deschiderea a 9,5km in noiembrie 2023), lotul 3 DN2 – DN3 este programat pentru 2025, iar lotul 4 DN3 – A2 pentru 2024. Lungimea totala a traseelor aflate in lucru pe sectiunea de Nord a autostrazii este de 40,1km.
AUTOSTRADA A1 (BUCURESTI - NADLAC)
Pe autostrada A1 tronsonul Bucuresti - Pitesti este deschis integral circulatiei (109,6km). Pe urmatorul tronson, Pitesti - Sibiu, sectiunea 1 intre Sibiu si Boita (13,2km) este deschisa. Pentru toate celelalte patru sectiuni exista contracte semnate si pregatiri/lucrari in derulare: sectiunea 2 Boita - Cornetu (31,3km, termen de deschidere 2027), sectiunea 3 Cornetu - Tigveni (37,9km, termen deschidere in 2027), sectiunea 4 (Tigveni - Curtea de Arges, 9,9km, termen deschidere 2026) si sectiunea 5 Curtea de Arges - Pitesti unde lucrarile avanseaza foarte bine (30,4km, termen deschidere in 2025 cu posibilitatea deschiderii partiale in 2024).
Centura orasului Sibiu (17,6km) este deschisa circulatiei, alaturi de urmatoarele tronsoane, Sibiu - Orastie (82,2km) si Orastie - Deva (32,5km), deschise integral la randul lor. Tronsonul urmator, Lugoj - Deva, este deschis integral cu exceptia a 13,2km pe lotul 2 (Margina - Holdea) pentru care lucrarile sunt in derulare, cu termen de deschidere in 2026 (lungime sectiune deschisa pe Lugoj - Deva: 86,3km).
Celelalte tronsoane ale autostrazii A1, respectiv Lugoj - Timisoara (35,1km), Timisoara - Arad si Centura Arad (41,0km) si Arad - Nadlac (38,9km) sunt deschise integral circulatiei.
AUTOSTRADA SOARELUI A2 (BUCURESTI - CONSTANTA)
Autostrada este deschisa integral circulatiei (202,8km).
AUTOSTRADA TRANSILVANIA A3 (BUCURESTI - BORS)
Primul tronson, Bucuresti - Ploiesti (65,2km), este deschis integral circulatiei. Pe urmatorul tronson, Ploiesti - Brasov, este deschis circulatiei traseul Rasnov - Cristian (6,3km), iar licitatia pe un tronson de 5km intre Cristian si Ghimbav este in pregatire. Tronsonul Brasov - Targu Mures este eliminat din planurile guvernului, acesta fiind inlocuit cu traseul Sebes - Turda de pe autostrada A10. Urmatorul tronson, Targu Mures - Gilau (103,5km), este deschis integral circulatiei.
Pe ultimul tronson al A3, Gilau - Bors, situatia este urmatoarea: Gilau - Nadaselu (9,5km) deschis; Nadaselu - Mihaiesti (16,8km) in lucru, termen deschidere in 2025; doua viaducte incluse in acest traseu vor fi executate printr-un proiect separat pentru care s-a desemnat un constructor in martie 2024, dar contractul nu a fost semnat inca; Mihaiesti - Zimbor (13,3km) in lucru, termen deschidere 2025; Zimbor - Poarta Salajului (13,3km) in lucru, termen deschidere 2024 (nodul Romanasi care asigura descarcarea traficului de pe lotul Zimbor - Poarta Salajului va fi realizat prin licitatie separata, aflata in derulare); Poarta Salajului - Zalau (15,1km) si Zalau - Nusfalau (25,8km) – licitatie in derulare; Nusfalau - Suplacu de Barcau (13,6km) deschisa in septembrie 2023; Suplacu de Barcau - Chiribis (26,4km) - contract semnat; Chiribis - Biharia (28,9km) – contract semnat, termen deschidere in 2026; Biharia - Bors (5,4km) deschis.
AUTOSTRADA A4 (CENTURA CONSTANTA)
Traseul initial al Autostrazii A4, reprezentand varianta de ocolire a orasului Constanta (21,8km), este deschis integral circulatiei. In luna iunie 2024 a fost lansata o licitatie pentru un nou segment al acestei autostrazi, care incepe de la sud de Constanta, ocoleste o parte din statiunile de la litoralul Marii Negre si ajunge in apropiere de Olimp (30,6km).
AUTOSTRADA SUD A6 (LUGOJ - CALAFAT)
Pe Autostrada A6 singura portiune deschisa circulatiei este Balint - Centura Lugoj (10,5km); nu exista planuri de extindere a acesteia.
AUTOSTRADA MOLDOVEI A7 (PLOIESTI - PASCANI)
Centura Bacau realizata la profil de autostrada este deschisa pe un segment de 16,3km. Pe sectiunea Ploiesti - Buzau (63,3km) se lucreaza pe toate cele trei loturi: lotul 1 Dumbrava - Mizil (21,0km, termen de deschidere in 2024), lotul 2 Mizil - Pietroasele (28,4km, termen de deschidere in 2024) si lotul 3 Pietroasele - Buzau (13,9km, termen de deschidere in 2025).
Pe sectiunea Buzau - Focsani se lucreaza pe toate cele patru loturi: 1 Buzau - Vadu Pasii (4,6km, termen de deschidere in 2024), 2 Vadu Pasii - Ramnicu Sarat (30,8km, termen de deschidere in 2025), 3 Ramnicu Sarat - Mandresti Munteni (36,1km, termen de deschidere in 2025) si 4 Mandresti Munteni - Focsani Nord (10,9km, termen de deschidere in 2024).
Pe sectiunea Focsani - Bacau se lucreaza pe toate cele trei loturi: 1 Focsani - Domnesti Targ (35,6km), 2 Domnesti Targ - Racaciuni (38,8km) si 3 Racaciuni - Bacau (21,5km). Termenul de deschidere pentru toate trei este 2025. Pe sectiunea Bacau - Pascani se lucreaza pe toate cele trei loturi: 1 Saucesti - Trifesti Targ (30,30km, deschidere in 2025), 2 Trifesti - Gheraiesti (19,0km, deschidere in 2025) si 3 Mircesti - Pascani (28,1km, deschidere in 2025). Licitatiile pentru sectiunile Pascani - Suceava si Suceava - Siret sunt in pregatire; acestea din urma vor fi realizate partial la profil de autostrada si partial la profil de drum expres.
AUTOSTRADA UNIRII A8 (TARGU MURES - UNGHENI)
Sectiunea I Targu Mures - Miercurea Nirajului (24,4km) are contract semnat, cu termen de deschidere in 2026. Pentru sectiunea II Miercurea Nirajului - Leghin au fost lansate licitatii pentru doua din cele 6 loturi: lotul 1b Miercurea Nirajului - Sarateni (23,4km) si lotul 2c Pipirig - Vanatori Neamt/Leghin (19,3km); pentru celelalte loturi licitatiile sunt in pregatire. Sectiunea III Leghin - Targu Neamt (29,9km) are contract semnat, cu termen de deschidere in 2026. Restul traseului, Targu Neamt – Iasi – Ungheni, este in pregatire, iar licitatia pentru un pod peste Prut la Ungheni este in derulare.
AUTOSTRADA A10 (SEBES - TURDA)
Autostrada A10 este deschisa integral circulatiei (70,0km).
AUTOSTRADA A13 (SIBIU - BACAU)
Pentru sectiunea Sibiu - Fagaras exista contracte semnate pe toate cele patru loturi, cu termen de deschidere in 2027: lotul I Boita - Avrig/Marsa (14,25km), lotul II Avrig/Marsa - Arpasu de Jos (19,92km), lotul III Arpasu de Jos - Sambata de Sus (17,61km), lotul IV Sambata de Sus - Fagaras (16,26km). Pentru sectiunea Brasov – Bacau a fost semnat contractul pentru finalizarea studiului de fezabilitate.
AUTOSTRADA NORDULUI A14 (OAR - SUCEAVA)
Pe acest traseu a fost lansata o licitatie pentru realizarea sectiunii Oar – Satu Mare (10,83km) la profil de drum expres.
DRUMUL EXPRES DEx4 (TURDA - DEJ)
Pe acest traseu exista lucrari in derulare pe sectiunea A3 - DN1 (Tureni) de 4,96km, termen de deschidere in 2025.
DRUMUL EXPRES DEx6 (BRAILA - GALATI) SI PODUL BRAILA
Pe drumul expres DEx6 Braila - Galati (12,3km) lucrarile sunt in derulare. Termenul de deschidere este in 2024. Traseul drumului expres se continua cu un pod peste Dunare intre Braila si Smardan in judetul Tulcea, deschis in iulie 2023 (podul nu face parte din Drumul Expres Braila - Galati).
DRUMUL EXPRES DEx12 (CRAIOVA - PITESTI)
Pe drumul expres Craiova – Pitesti sunt deschise tronsonul II Robanesti - Slatina (39,9km) si tronsonul III Slatina - Colonesti (31,8km). Tronsonul I Craiova - Robanesti (17,7km, termen deschidere in 2025) si tronsonul IV Colonesti - Pitesti (31,9km, termen deschidere in 2024) sunt in lucru.
DRUMUL EXPRES DEx16 (ARAD - ORADEA)
Pe acest traseu este deschisa legatura dintre Oradea si Autostrada A3 (Bors); din traseul de 19,0km, 13,0km sunt realizati la la profil de drum expres, iar diferenta la profil de drum national. Pentru cele trei loturi ale drumul expres Arad - Oradea au fost lansate licitatii in primul trimestru al anului 2024. O sectiune de 3,5km intre Autostrada A1 si DN7 in zona Arad, denumita A11, este deschisa circulatiei.
Nota: Siteul 130km.ro acopera numai autostrazile si drumurile expres deschise, aflate in stadiu de executie sau de licitatii pentru executie. Nu acoperim traseele aflate la stadiul de propuneri, planuri sau studii de fezabilitate. Harta autostrazilor publicata pe siteul 130km.ro se actualizeaza trimestrial sau atunci cand se deschid trasee noi.
130km.ro
(C) 130km.ro / Inapoi la lista de stiri si articole